Okresy rozwojowe w ¿yciu cz³owieka W okresie ¿ycia pop³odowego wyró¿nia siê:
  • okres noworodkowy,
  • okres niemowlêcy,
  • okres poniemowlêcy,
  • dzieciñstwo,
  • dojrzewanie,
  • doros³o¶æ
  • staro¶æ.


  • 1.Okres noworodkowy
    Noworodkiem nazywamy dziecko urodzone po 22 tygodniu ci±¿y, wa¿±ce ponad 500g a¿ do
    ukoñczenia 28 dnia ¿ycia. Prawid³owa masa noworodka urodzonego o czasie waha siê w granicach od 2500g do 4500g, a d³ugo¶æ od 48 cm do 52 cm. Po urodzeniu i w
    dalszym rozwoju dziecko ustala na ogó³ do¶æ harmonijnie swój stosunek do otaczaj±cego je ¶wiata.
    Okresowo zdobywa nowe cechy i czynno¶ci, burz±c poprzedni± równowagê, aby uzyskaæ now±.
    Ten okres utraconej równowagi nazywany jest okresem prze³omu. Okresami prze³omu
    s±: noworodkowy, poniemowlêcy i dojrzewania p³ciowego. Okresami równowagi s±: niemowlêcy, dzieciêcy, m³odzieñczy. Dziecko rodzi siê z wykszta³conymi narz±dami zmys³ów. Jego analizatory s± gotowe do
    funkcjonowania ju¿ od pierwszych chwil ¿ycia. Dziecko po urodzeniu przechodzi swój pierwszy
    i najciê¿szy kryzys ¿ycia. Przej¶cie od ¿ycia p³odowego, w którym wszystkie jego potrzeby by³y
    zaspakajane przez organizm matki, do ¿ycia poza jej organizmem po³±czone jest z przekszta³ceniem
    w okresie noworodkowym wielu czynno¶ci ¿yciowych. S± to: uruchomienie samodzielnych mechanizmów
    oddychania, kr±¿enia, wydalania, trawienia itp. Te czynno¶ci przystosowawcze okre¶la siê
    mianem adaptacji noworodka. Tak¿e w tym czasie dziecku z³uszcza siê naskórek,
    odpada pêpowina, wygaja siê pêpek. Reguluje siê temperatura cia³a i przemiana materii.
    W ci±gu pierwszego miesi±ca ¿ycia dziecko przystosowuje siê do zmienionych warunków
    oddychania, pobierania pokarmu, wydalania zbytecznych dla organizmu produktów itp. Ciekaw± cech± charakterystyczn± tego etapu rozwoju cz³owieka jest d³ugi okres snu.
    Noworodek ¶pi oko³o 21 godzin na dobê (wystêpuj± jednak du¿e odchylenia osobnicze),
    budz±c siê tylko w porach karmienia. Wyodrêbnienie tego okresu z niemowlêctwa jest
    konieczne ze wzglêdu na trwaj±cy w tym czasie okres adaptacji m³odego organizmu do ¿ycia
    w nowym ¶rodowisku. Nauk± zajmuj±c± siê problemami zdrowotnymi tego okresu jest neonatologia.
    Noworodek jest bezsilny i bezbronny wobec otoczenia. Po ok. 2 tygodniach ¿ycia rozpoznaje g³osy bliskich.
    Innymi ciekawymi cechami s± p³acz bez wydzielania ³ez, szaroniebieskie têczówki, a tak¿e bardzo intensywny wzrost. Dziecko rodzi siê z krzykiem, po którym powietrze po raz pierwszy wchodzi do p³uc i
    wype³nia sklejone pêcherzyki p³ucne. P³uca rozprê¿aj± siê, w naczyniach p³ucnych
    zaczyna kr±¿yæ krew. Od tego momentu zapotrzebowanie organizmu w tlen odbywa siê poprzez drogi oddechowe,
    oko³o 75% noworodków zaczyna oddychaæ w pierwszej minucie ¿ycia. Okres noworodkowy charakteryzuje pewien
    zastój rozwoju przy jednoczesnym intensywnym przystosowaniu siê wielu funkcji organizmu do czynników otaczaj±cego
    ¶rodowiska zewnêtrznego. Noworodek przejawia ogóln± aktywno¶æ ruchow±. Ruchy s±
    chaotyczne nieskoordynowane i wystêpuj± spontanicznie na bod¼ce zewnêtrzne.

    2.Okres niemowlêcy
    Niemowlê to dziecko od urodzenia do koñca pierwszego roku ¿ycia. W czasie tego okresu
    nastêpuje zdumiewaj±cy wzrost i rozwój. Niemowlê ma charakterystyczny wygl±d.
    Posiada ono stosunkowo du¿± g³owê, krótk± szyjê, du¿y tu³ów. Dziecko w tym okresie posiada obfit±
    tkankê t³uszczow± nadaj±c± mu okr±g³e zarysy. Niemowlê jest bardzo wra¿liwe na wp³ywy zewnêtrzne.
    Musi byæ prawid³owo ¿ywione dla w³a¶ciwego rozwoju. Pierwszy okres ¿ycia jest czasem, w którym szczególne
    czêsto zagra¿aj± dziecku choroby wynikaj±ce z niedoboru, na przyk³ad krzywica (z niedoboru witaminy D) oraz niedokrwisto¶æ
    (brak ¿elaza). Dlatego prawid³owe ¿ywienie jest bardzo wa¿ne. Najw³a¶ciwszym pokarmem dla niemowlêcia jest pokarm matki. Jest sterylny, bezpo¶rednio
    z miejsca produkcji przekazywany do spo¿ycia. Zawiera on sk³adniki, które odgrywaj± istotn±
    rolê w procesach odporno¶ci przeciw zaka¼nej. Karmienie piersi± stwarza tak¿e okazjê do bezpo¶redniego, intymnego kontaktu dziecka z matk±.
    Rozwój w okresie niemowlêcym jest szczególnie intensywny. Mówimy o rozwoju psychoruchowym,
    poniewa¿ w tym okresie nie mo¿na odró¿niæ tych dwóch komponentów rozwoju. Noworodek to cz³owiek
    kompletnie zale¿ny od otoczenia - bezradny, ma³o ruchliwy, niezdolny do samodzielnego poruszania.
    Nie nawi±zuje kontaktu z otoczeniem. Nie rozumie ludzkiej mowy i nie mówi. W pierwszym roku ¿ycia
    dziecko przede wszystkim osi±ga spionizowan± postawê cia³a. Niemowlê osi±gaj±c pionizacjê uczy siê manipulowaæ rêk±.
    Nie jest to wcale takie proste. D³oñ ludzka skoordynowana ze wzrokiem stanowi niedo¶cignionej doskona³o¶ci
    narzêdzie pracy. Pionizacja cia³a pozwala na opanowanie lokomocji. Co prawda w pierwszym okresie niemowlêta poruszaj±
    siê "na czworakach", raczkuj±c, ale jest to przej¶ciowa faza rozwoju. Pod koniec roku zazwyczaj dziecko ju¿ staje
    i chodzi. Nie jest to jeszcze chód zbyt pewny, ale pierwszy krok na drodze rozwoju motorycznego w tym zakresie W ci±gu pierwszych 3, 4 miesiêcy ¿ycia bardzo szybko dojrzewa system wzrokowy niemowlêcia.
    Zwiêksza siê ostro¶æ wzroku. Dziecko uczy siê poznawaæ otoczenie - wykszta³ca w sobie zdolno¶æ
    emocjonalnego reagowania na osoby bliskie, przede wszystkim na matkê, zdolno¶æ poznawania otoczenia
    przez branie do r±k i smakowanie ró¿nych przedmiotów oraz, co istotne, zdolno¶æ przywi±zywania siê
    do matki jest bardzo wa¿n± cech±. W tym w³a¶nie okresie kszta³tuj± siê zasadnicze elementy rozwoju uczuciowego. W ci±gu pierwszego roku ¿ycia dziecko opanowuje mowê. Rozumie, co do niego siê mówi
    po intonacji g³osu, po wyrazie twarzy rozmówcy, uczy siê poznawaæ zabarwienie uczuciowe ludzkiej
    mowy. Pod koniec roku zazwyczaj samo mówi i choæ rozwój mowy trwaæ bêdzie jeszcze d³ugo,
    to jest to istotny postêp. Równie wa¿n± cech± okresu niemowlêcego jest umiejêtno¶æ opanowania
    zwieraczy - dziecko uczy siê sygnalizowaæ potrzeby fizjologiczne. Zaczyna rozumieæ krótkie polecenia. Pojawiaj± siê tak¿e zêby mleczne.
    Rozwój niemowlêcia odbywa siê dziêki w³a¶ciwym warunkom higieniczno - zdrowotnym,
    ale tak¿e dziêki wp³ywom ¶rodowiska. Trzeba pamiêtaæ, ¿e bod¼cem do rozwoju dziecka,
    do pokonywania wielkich i ró¿norodnych trudno¶ci jest przyk³ad cz³owieka doros³ego. Dziecko
    wychowywane bez doros³ych nie nauczy siê chodziæ, mówiæ ani rozumieæ ludzkiej mowy.
    Dlatego ten okres jest bardzo wa¿ny i wymaga wiele troski i starañ ze strony rodziców.

    3. Okres poniemowlêcy
    Wiek poniemowlêcy przypada na drugi i trzeci rok ¿ycia. Tempo rozwoju somatycznego
    jest teraz znacznie wolniejsze. Zmniejsza siê zapotrzebowanie na pokarmy, znika podskórna tkanka t³uszczowa.
    Dziecko staje siê znacznie szczuplejsze, ale za to sprawniejsze. Stopa ulega wysklepieniu, zaczyna siê lordoza
    lêd¼wiowa, s³abe s± miê¶nie. Doskonali swoj± motorykê i mowê, dziêki czemu staje siê bardziej niezale¿ne,
    samodzielne i zaczyna poznawaæ otoczenie.
    Charakterystyczn± cech± dziecka w tym okresie jest "g³ód ruchu i wra¿eñ", czyli ogromne
    zapotrzebowanie na ruch. Dzieci ¼le znosz± monotonne zajêcia - z trudem skupiaj± siê nad
    jedn± czynno¶ci± d³u¿ej. Wielka ruchliwo¶æ prowadzi do zmêczenia, dlatego te¿ nale¿y dbaæ,
    aby dziecko du¿o spa³o. W tym czasie nastêpuje doskonalenie chodzenia. Wzrasta sprawno¶æ manipulacyjna.
    Nastêpuje równie¿ zaostrzenie spostrzegawczo¶ci. Dziecko manipuluj±c przedmiotem zwraca
    uwagê na te jego cechy, które maj± znaczenie podczas wykonywania okre¶lonej czynno¶ci.
    Poznaje coraz wiêcej skutecznych sposobów dzia³ania. Zapamiêtuje je, a potem odtwarza w
    podobnych sytuacjach. Cechami charakterystycznymi tego okresu s± egocentryzm, negatywizm, upór, zmienno¶æ stanów emocjonalnych.
    W okresie poniemowlêcym dzieci choruj± zazwyczaj na choroby zaka¼ne. Obecnie szczepienia wyeliminowa³y
    wiêkszo¶æ tych chorób. Zwiêkszaj± siê tak¿e ilo¶ci urazów, bo dziecko ruchliwe, pozbawione do¶wiadczenia,
    wykazuje brak rozwagi. Dotyka p³omienia ¶wiecy, albo skacze ze znacznej wysoko¶ci, poniewa¿ nie umie jej oceniæ.
    W trzecim roku ¿ycia dziecko zaczyna wypowiadaæ my¶li w postaci ca³ych zdañ.
    W tym okresie dziecko powinno ju¿ opanowaæ ¶wiadome oddawanie moczu i ka³u, czyli
    sygnalizowaæ potrzeby fizjologiczne. Uzêbienie mleczne
    ustala siê w pe³nym zakresie (20 zêbów). W zwi±zku z tym zmienia siê sposób ¿ywienia dziecka, które coraz bardziej przechodzi z
    pokarmów papkowatych i pó³sta³ych na sta³e. Wtedy wzrasta sprawno¶æ r±k dziecka i precyzja
    ruchu oraz zaczyna siê ono usamodzielniaæ. Jednak ono nie posiada umiejêtno¶ci wspólnej zabawy z rówie¶nikami.


    4. Dzieciñstwo
    Pocz±tek okresu dzieciñstwa ustala siê z chwil±, gdy dziecko na tyle wydoro¶la³o,
    ¿e porusza siê swobodnie (chodzi, biega), do¶æ ³atwo porozumiewa siê z otoczeniem
    za pomoc± mowy, ¶wiadomie oddaje mocz i stolec oraz ma wszystkie zêby mleczne. Ze
    wzglêdów praktycznych wyró¿nia siê w nim podokresy przedszkolny i szkolny.
    Wiek przedszkolny - trwa od trzeciego do siódmego roku ¿ycia. Jego cech± jest dalsza,
    stopniowa zmiana sylwetki dziecka - g³owa powiêksza siê nieznacznie, wzrasta wyra¼nie tu³ów i
    koñczyny. Pod koniec szóstego roku ¿ycia sylwetka dziecka nabiera pewnych cech typowych dla danej p³ci:
    u ch³opców ulega rozrostowi pas barkowy, u dziewcz±t pas biodrowy. Ko¶ci i miê¶nie rosn± szybko. Si³a miê¶niowa
    i sprawno¶æ motoryczna ulegaj± wzrostowi. W dalszym ci±gu jednak s³absze s± wi±zad³a, co bywa przyczyn± wystêpowania
    urazów i wad postawy (zw³aszcza skrzywieñ krêgos³upa). Narz±dy wewnêtrzne takie jak serce, p³uca,
    uk³ad pokarmowy ulegaj± rozwojowi i usprawnieniu. Ich czynno¶ci bardziej zbli¿aj± siê do funkcji
    organizmu dojrza³ego. Têtno i ci¶nienie krwi normalizuje siê, zmienia siê tak¿e liczba
    oddechów. Uk³ad limfatyczny w wieku 3 - 7 lat ulega znacznemu przerostowi, co mo¿na
    t³umaczyæ samoobron± organizmu przed czêstymi w tym wieku zaka¿eniami. Powiêkszenie
    siê migda³ków i wêz³ów ch³onnych to objawy wzmo¿onej pracy uk³adu limfatycznego.
    W nastêpnym okresie rozwojowym ulega on regresji. Pod koniec wieku
    przedszkolnego rozpoczyna siê zmiana uzêbienia mlecznego na sta³e.
    Prawid³owo rozwijaj±ce siê dziecko we wczesnym wieku przedszkolnym powinno posiadaæ
    zdolno¶æ koordynacji ruchów. Dotyczy to zarówno koordynacji ruchów g³owy, tu³owia i koñczyn.
    W miarê dorastania dziecko stopniowo udoskonala i usprawnia siê ruchowo. Dynamikê rozwoju psychicznego dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuj± przede wszystkim
    przemiany w sferze spo³ecznej, emocjonalnej i dynamice procesów poznawczych. Aktywno¶æ
    intelektualna oraz dociekliwo¶æ zwiêkszaj± siê w po³owie wieku przedszkolnego. Nastêpuje tak¿e rozkwit
    wyobra¼ni i zdolno¶ci fantazjowania, wyd³u¿a siê mo¿liwo¶æ skupiania uwagi w czasie zajêæ dydaktyczno -
    rozwojowych w przedszkolu oraz pojawia siê twórczo¶æ plastyczna (¼ród³o wra¿eñ i prze¿yæ estetycznych).
    ¯ycie emocjonalne charakteryzuje siê ¿yw± dynamik±, impulsywno¶ci± i chwiejno¶ci± równowagi. W ostatniej
    fazie okresu przedszkolnego zwiêkszaj± siê przejawy woli i mo¿liwo¶ci opanowania reakcji impulsywnych,
    umiejêtno¶ci zorganizowanej zabawy z rówie¶nikami, przestrzeganie norm moralno - spo³ecznych, a tak¿e umiejêtno¶æ
    podporz±dkowania siê wymaganiom ¿ycia zbiorowego. Typowymi zachowaniami dziecka w wieku przedszkolnym w poszczególnych etapach rozwoju psychicznego s±:
  • 3,5. rok ¿ycia: czêsto popisuje siê, okazuje dumê z osi±gniêcia celu, umie wspó³dzia³aæ w grupie (dzieli siê zabawkami, nie przeszkadzaj± w zabawie innym dzieciom itp.), uczy pos³ugiwaæ siê widelcem i szczoteczk± do zêbów;
  • 4. rok ¿ycia: okazywanie rado¶ci (w sposób gwa³towny i przesadny), ha³a¶liwo¶æ, czêste objawy agresji, niecierpliwo¶æ, niedba³o¶æ, egocentryzm, zadawanie wielu pytañ;
  • 5. rok ¿ycia: ma³e wyczucie niebezpieczeñstwa przy dobrej sprawno¶ci ruchowej (np. bieganie po schodach bez trzymania siê porêczy lub ¶ciany), du¿o fantazji w wypowiedziach, znajomo¶æ dni tygodnia, umiejêtno¶æ rozpoznania i nazwania co najmniej czterech kolorów, orientacja z czego s± zrobione niektóre przedmioty;
  • 6. rok ¿ycia: wykonywanie najprostszych czynno¶ci porz±dkowych w domu, sprawne chwytanie i odrzucanie pi³ki, budowanie zdañ z³o¿onych z 6 - 7 s³ów, odró¿nianie prawej i lewej strony cia³a;
  • 7. rok ¿ycia: towarzysko¶æ, zaradno¶æ, umiejêtno¶æ organizowania zabawy z rówie¶nikami z podzia³em ról i zadañ, rozszerzenie zakresu zainteresowañ, mniejsza impulsywno¶æ reakcji uczuciowych, pojawienie siê poczucie odpowiedzialno¶ci, przejawy zainteresowañ nauk± szkoln±.
  • Wiek szkolny - zamyka siê w szerokich granicach wieku od siódmego do oko³o dwunastego
    roku ¿ycia, dlatego te¿ ró¿nice rozwojowe u dzieci koñcowych roczników tego okresu s± bardzo znaczne.
    Dotyczy to zarówno rozwoju somatycznego, jak i psychicznego oraz spo³ecznego.
    Wa¿n± cech± somatyczn± okresu szkolnego jest rozwój uzêbienia sta³ego. Znamienn± cech±
    jest znikanie tkanki limfatycznej (u dziecka w wieku przedszkolnym by³a znacznie rozwiniêta).
    Wyra¼nie zaznacza siê szereg ró¿nic w rozwoju somatycznym, zale¿nych od p³ci. Dotyczy
    to zarówno tempa, jak i rytmu rozwoju fizjologicznego. W wieku szkolnym zauwa¿alny
    jest intensywny rozwój psychoruchowy, znaczna koordynacja ruchów, zrêczno¶æ, a nawet
    precyzja. Ruchy s± harmonijne i p³ynne. Systematyczne trenowanie miê¶ni i stawów
    Dla prawid³owego rozwoju uk³adu miê¶niowego jest konieczne. Trzeba jednak zwracaæ uwagê,
    aby praca miê¶ni by³a rozk³adana równomiernie na poszczególne grupy miê¶niowe.
    Miar± dojrza³o¶ci psychofizycznej sze¶ciolatka - siedmiolatka jest osi±gniêcie tak zwanej
    "dojrza³o¶ci szkolnej". Dziecko szybko rozszerza wiadomo¶ci o otaczaj±cym je ¶wiecie (zadaje du¿o pytañ), systematyzuje je i nawi±zuje do konkretnych sytuacji ¿yciowych. Wtedy dziecko idzie do szko³y, uczy siê pisaæ i czytaæ. G³ówny wp³yw na przeobra¿enia w osobowo¶ci dziecka w wieku szkolnym (zw³aszcza w sferze
    intelektualnej) ma zmiana dominuj±cej w okresie przedszkolnym formy dzia³alno¶ci - zabawy w naukê szkoln±. Okres ten charakteryzuje: rozwój uczuæ wy¿szych, intelektualizacja emocji, przeobra¿enia w rozwoju mowy (zwiêkszaj± jej funkcjê symboliczn± i zwi±zek z my¶leniem, które stopniowo przechodzi od konkretno - wyobra¿eniowego do s³owno - logicznego). Doskonali siê spostrzegawczo¶æ oraz zdolno¶æ do wyodrêbniania poszczególnych cech spostrzeganych przedmiotów i ich uogólniania. Samodzielna lektura zaczyna du¿± rolê odgrywaæ. Pod jej wp³ywem wzbogacaj± siê rodzaje aktywno¶ci zabawowej. Typowymi zachowaniami dziecka w wieku szkolnym s±: aktywno¶æ spo³eczna, umiejêtno¶æ
    wspó³¿ycia w zespole oraz panowania nad w³asnym zachowaniem, powstrzymywanie siê od dzia³ania pod wp³ywem emocji, tendencje do chwalenia siê, du¿e poczucie sprawiedliwo¶ci, ¶wiadomo¶ci moralnej i skali stosowanych ocen, zwiêksza siê aktywno¶æ i samodzielno¶æ my¶lenia, pojawia siê porównanie, abstrahowanie, uogólnienie. W tym czasie odczuwana jest potrzeba obcowania z rodzicami, ale ich autorytet stopniowo siê zmniejsza. Zaczynaj± dominowaæ wzory rówie¶ników. Tre¶æ zabaw dzieci intelektualizuje siê. Wystêpuj± ró¿nice zainteresowañ w zale¿no¶ci od p³ci, czyli u ch³opców zami³owanie do prac technicznych i majsterkowania, dziewczynek u dziewczynek do szyde³kowania, szycia, roboty na drutach.

    5. Dojrzewanie
    Dojrzewanie to okres miêdzy dzieciñstwem a doros³o¶ci±. Jest powodowane hormonami
    p³ciowymi wytwarzanymi przez organizm dziecka, dziêki którym osi±ga cechy charakterystyczne
    dla danej p³ci. Dzieli siê na trzy fazy:
    o przygotowawcza faza przedpokwitaniowa (prepubertalna)
    - trwa oko³o 2 lata, pocz±tek
    pokwitania ma przebieg utajony i rozpoczyna siê miêdzy 6./7. a 8. rokiem ¿ycia, stopniowo nasilaj±c siê.
    o faza dojrzewania w³a¶ciwego (pubertalna) - trwa oko³o 5 lat, pomiêdzy 11. a 16. rokiem ¿ycia,
    o popokwitaniowa faza dorastania (postpubertalna) - w wiêkszo¶ci przypadków ma miejsce miêdzy 18.
    a 25. rokiem ¿ycia. Pierwsz± cech± charakterystyczn± tego etapu rozwoju jest jego indywidualny przebieg,
    zarówno w sensie czasu wystêpowania jak i nasilenia ró¿nych objawów. Wiek metrykalny przestaje mieæ tu znaczenie. W okresie dojrzewania trudno jest oceniæ okre¶liæ wiek napotkanego nastolatka. Dziewczynka piêtnastoletnia mo¿e byæ kobiet± dojrza³± somatycznie (czyli ju¿ nie ro¶nie i od dawna miesi±czkuje), ale mo¿e byæ tak¿e jeszcze dzieckiem, które dopiero zaczyna dojrzewaæ. W okresie tym waga cia³a powiêksza siê wolniej. Proporcje cia³a ulegaj±
    zmianie - g³owa wyd³u¿a siê, g³ównie dziêki wzrostowi szczêki górnej i ¿uchwy.
    Tak¿e rosn± ³uki brwiowe, ma³¿owiny uszne, nos wyd³u¿a siê, zmienia siê rysunek ust, ga³ki oczne s± g³êbiej osadzone. Dzieciêco¶æ rysów mija, w zwi±zku ze zmian± twarzy. Pocz±tkowo twarz brzydnie, jednak po okresie dojrzewania osi±gn±æ ju¿ doros³y wyraz. W tym czasie nastêpuje zakoñczenie wzrastania uzêbienia sta³ego.

    6. Doros³o¶æ
    Doros³o¶æ to przedostatni etap rozwoju cz³owieka. Okres doros³o¶ci w ¿yciu mê¿czyzn i
    kobiet wi±za³ siê zawsze z konieczno¶ci± stawiania czo³a nowym wyzwaniom, reagowania dziêki
    posiadanej wiedzy w sposób w³a¶ciwy na nieoczekiwane wydarzenia oraz doskonalenia nabytych
    wcze¶niej umiejêtno¶ci potrzebnych do przystosowania siê do ¶rodowiska, do jego przekszta³cania,
    do wychowania potomstwa, do zdobywania i utrzymywania w³adzy, obrony w³asnej spo³eczno¶ci, a tak¿e
    przekazywania wierzeñ, kultury, zdobyczy technologicznych potrzebnych dla zapewnia wolno¶ci sobie
    i swoim oraz podporz±dkowania tych, którzy z racji przynale¿no¶ci do tego samego gatunku s± do nas
    podobni. Takie stwierdzenie, zapo¿yczone z antropologii, historii obyczajów oraz etnografii pozwala
    nam dodaæ, i¿ okres dojrza³o¶ci w ¿yciu cz³owieka, charakteryzuj±cy siê osi±gniêciem szczytu mo¿liwo¶ci
    fizycznych, psychologicznych, reprodukcyjnych, a tak¿e potwierdzenia siê w roli spo³ecznej i
    uznania przez innych pewnej pozycji czy supremacji na ¶cie¿ce kariery rodzinnej,
    pracowniczej czy obywatelskiej daje siê okre¶liæ i opisaæ równie¿ w kategoriach pedagogicznych.
    W okresie doros³o¶ci wyró¿nia siê okres m³odzieñczy, okres dojrza³o¶ci oraz wiek ¶redni.
    Okres m³odzieñczy (wczesnej doros³o¶ci) to okres stabilizacji i osi±gniêcia harmonii.
    Doj¶cie do pe³nej dojrza³o¶ci p³ciowej nie jest jednak zakoñczeniem rozwoju fizycznego i psychicznego.
    W dalszym ci±gu u dziewcz±t i ch³opców wyra¼nie zwiêksza siê waga cia³a, natomiast w nieznacznym
    stopniu wzrost. Praca narz±dów cia³a jest ju¿ w pe³ni dojrza³a. Jedynie mózg ulega nadal
    zmianom, stad dalszy rozwój i bogacenie siê ¿ycia psychicznego. Okres wczesnej doros³o¶ci to
    przede wszystkim usamodzielnienie. Wi±¿e siê z tym nag³y wybór partnera i konieczno¶æ
    przystosowania siê do ¿ycia w nowych warunkach, a czêsto tak¿e przyjêcie na siebie roli rodzica.
    Jest to okres pracy zawodowej i podwy¿szania kwalifikacji. W tym czasie wybiera siê równie¿ styl ¿ycia.
    Okres dojrza³o¶ci trwa od 20 - 25 lat do 40 lat. Charakteryzuje siê w pe³ni rozwiniêtymi
    narz±dami wewnêtrznymi oraz dojrza³o¶ci± psychiczn±. W tym czasie zazwyczaj cz³owiek osi±ga
    zamierzone standardy ¿ycia i stabilizacjê materialna. Staje siê osob± do¶wiadczon± w ¿yciu
    zawodowym. Zdobywa on tak¿e umiejêtno¶æ podejmowania trafnych decyzji. Wykazuje du¿± aktywno¶æ
    zawodow± oraz pe³ni okre¶lone funkcje spo³eczne. Cz³owiek powinien byæ wtedy odpowiedzialny za
    swoje czyny i za swoj± rodzinê. Gdy dzieci opuszcz± rodzinny dom, ¿ycie doros³ego cz³owieka ulega
    ogromnej zmianie. Znika wtedy wiele obowi±zków, co czasami mo¿e doprowadziæ do stanu przygnêbienia.
    Za to zyskuje siê wtedy wiele czasu. Pod koniec okresu dojrza³o¶ci ma miejsce tzw. przekwitanie, czyli proces odwrotny do
    pokwitania. Wiek ¶redni charakteryzuje siê zmianami
    fizjologicznymi, które wi±¿± siê z procesem starzenia. Rozpoczyna siê proces utraty zêbów, pojawiaj± siê zmarszczki, siwe w³osy, zmniejsza siê aktywno¶æ fizyczna.

    7. Staro¶æ
    Okres staro¶ci to proces starzenia siê, który postêpuje stopniowo, powoduj±c z wiekiem
    zmiany w funkcjonowaniu i strukturze organizmu, które powoli powoduj± ograniczenia i upo¶ledzenia
    organizmu. Zmiany starcze s± wynikiem zmniejszania siê masy tkanek na skutek szybciej postêpuj±cych procesów niszczenia
    ( katabolicznych) ni¿ odnowy i regeneracji ( anabolizmu). Przebieg starzenia siê jest zale¿ny m.in. od: trybu ¿ycia,
    jaki dana osoba prowadzi³a w m³odo¶ci, wieku dojrza³ym, na³ogów, troski o zdrowie, aktywno¶ci ruchowej, racjonalnego
    od¿ywiania, pracy i umiarkowanej liczby stresów. Szybko¶æ procesu starzenia siê ludzi jest zwi±zana z wyposa¿eniem genetycznym,
    w tym m.in. z w³a¶ciwo¶ciami p³ci, rasy. W tym okresie nasila siê wra¿liwo¶æ organizmu na czynniki ¶rodowiskowe, a zw³aszcza chorobowe.
    Czas, w jakim maj± miejsce zmiany inwolucyjne dzielony jest na podokresy:
    o przedstarczy - trwaj±cy od ok. 50 do ok. 60 roku ¿ycia; w tym okresie pojawia siê
    zwiêkszona troska o zdrowie i przysz³o¶æ,
    o wczesnej staro¶ci - mie¶ci siê miêdzy 65 a 74 rokiem ¿ycia; w tym czasie ustaje aktywno¶æ
    zawodowa, spo³eczna, nasilaj± siê patologie wielonarz±dowe, spada sprawno¶æ i aktywno¶æ ruchowa,
    o pó¼nej staro¶ci - mieszcz±cy siê w granicach 75- 84 roku ¿ycia; w tym czasie czêsto konieczna
    jest opieka i pielêgnowanie przez osoby drugie, rehabilitacja, socjoterapia geriatryczna,
    o sêdziwo¶ci - po 85 roku ¿ycia; ludzie w tym wieku wymagaj± ju¿ intensywnej opieki geriatrycznej.
    W procesie starzenia siê wa¿na rolê odgrywa tez p³eæ osobnika. U kobiet przekwitanie, zwane
    okresem klimakteryjnym, jest wcze¶niejsze ni¿ u mê¿czyzn. Trwa ono ok. 7 lat i koñczy siê ustaniem
    miesi±czki ok. 50 roku ¿ycia i nazywamy to menopauz±. G³ówn± przyczyn± klimakterium jest starzenie siê
    jajników. Trzeba jeszcze dodaæ, ¿e na czas wyst±pienia menopauzy wp³ywaj±: czynniki genetyczne, rasa,
    czynniki ¶rodowiska, klimat, tryb ¿ycia, alkoholizm, nikotynizm itd. W tym okresie funkcje gruczo³ów p³ciowych wywo³uj± pewne przejawy "maskulinizacji" wygl±du,
    czyli wyst±pienie u kobiety cech somatycznych mêskich - zmiana sylwetki cia³a, nieprawid³owe ow³osienie, obni¿enie skali g³osu.
    Pierwsze oznaki starzenia siê zauwa¿alne s± w narz±dzie ruchu. Maleje si³a i precyzja ruchów.
    Cieñsze staj± siê w³ókna kolagenowe, zmniejsza siê grubo¶æ i elastyczno¶æ skóry. W jej obrêbie
    pojawiaj± siê brodawki, naczyniaki, przebarwienia lub bielactwo. Na twarzy powstaj± zmarszczki,
    na udach i brzuchu tworz± siê fa³dy. Piersi kobiet staja siê opadaj±ce, zmniejsza siê równie¿
    liczba gruczo³ów potowych. Ma równie¿ miejsce powiêkszenie siê masy cia³a w efekcie wzrostu ot³uszczenia,
    jest to np. zwiêkszenie siê obwodu pasa, który jest najbardziej widoczny u mê¿czyzn.
    Tkanka t³uszczowa przemieszcza siê w dolne okolice twarzy, tu³owia, koñczyn dolnych.
    U kobiet niekiedy t³uszcz gromadzi siê na karku poni¿ej szyi, tworz±c ma³y garb.
    Zaczynaj± siê zmiany w obrêbie uk³adu kr±¿enia - w sercu naczyniach krwiono¶nych.
    Zmiany s± g³ównie z powodu odk³adania siê cholesterolu w ¶cianach naczyñ. Staro¶æ jest
    okresem bezzêbnym. Widoczne s± zmiany chodu, postawy, rysów twarzy. Wyd³u¿a siê nos i ma³¿owina uszna.
    Wystêpuje spadek sprawno¶ci fizycznej, bardziej u mê¿czyzn ni¿ u kobiet. Zmniejsza siê odporno¶æ na
    choroby oraz liczba komórek nerwowych, co zmniejsza mo¿liwo¶ci uk³adu nerwowego
    (mo¿liwy zanik pamiêci, zmniejszanie siê koordynacji ruchowej). Cz³owiek stary mniej ¶pi,
    wentylacja p³uc zmniejsza siê o 60%. W razie wytr±cenia organizmu cz³owieka starego ze stanu
    równowagi powrót do stanu wyj¶ciowego trwa d³u¿ej, mniejsza jest te¿ si³a reakcji stresowych.
    Opisane zmiany prowadz± w naturalnej postaci do ¶mierci. Jak wiemy cz³owiek mo¿e ¿yæ ponad
    100 lat, jednak najczê¶ciej ginie obecnie nie ze staro¶ci, lecz na skutek chorób czy wypadków,
    a znacznie skraca jego ¿ycie nieracjonalny tryb ¿ycia i nadmiar stresów ¿ycia codziennego.
    Wykonane przez: Agata Wa¶ i Estera Niczyporóg