Okresy rozwojowe w ¿yciu cz³owieka
W okresie ¿ycia pop³odowego wyró¿nia siê:
1.Okres noworodkowy Noworodkiem nazywamy dziecko urodzone po 22 tygodniu ci±¿y, wa¿±ce ponad 500g a¿ do ukoñczenia 28 dnia ¿ycia. Prawid³owa masa noworodka urodzonego o czasie waha siê w granicach od 2500g do 4500g, a d³ugo¶æ od 48 cm do 52 cm. Po urodzeniu i w dalszym rozwoju dziecko ustala na ogó³ do¶æ harmonijnie swój stosunek do otaczaj±cego je ¶wiata. Okresowo zdobywa nowe cechy i czynno¶ci, burz±c poprzedni± równowagê, aby uzyskaæ now±. Ten okres utraconej równowagi nazywany jest okresem prze³omu. Okresami prze³omu s±: noworodkowy, poniemowlêcy i dojrzewania p³ciowego. Okresami równowagi s±: niemowlêcy, dzieciêcy, m³odzieñczy. Dziecko rodzi siê z wykszta³conymi narz±dami zmys³ów. Jego analizatory s± gotowe do funkcjonowania ju¿ od pierwszych chwil ¿ycia. Dziecko po urodzeniu przechodzi swój pierwszy i najciê¿szy kryzys ¿ycia. Przej¶cie od ¿ycia p³odowego, w którym wszystkie jego potrzeby by³y zaspakajane przez organizm matki, do ¿ycia poza jej organizmem po³±czone jest z przekszta³ceniem w okresie noworodkowym wielu czynno¶ci ¿yciowych. S± to: uruchomienie samodzielnych mechanizmów oddychania, kr±¿enia, wydalania, trawienia itp. Te czynno¶ci przystosowawcze okre¶la siê mianem adaptacji noworodka. Tak¿e w tym czasie dziecku z³uszcza siê naskórek, odpada pêpowina, wygaja siê pêpek. Reguluje siê temperatura cia³a i przemiana materii. W ci±gu pierwszego miesi±ca ¿ycia dziecko przystosowuje siê do zmienionych warunków oddychania, pobierania pokarmu, wydalania zbytecznych dla organizmu produktów itp. Ciekaw± cech± charakterystyczn± tego etapu rozwoju cz³owieka jest d³ugi okres snu. Noworodek ¶pi oko³o 21 godzin na dobê (wystêpuj± jednak du¿e odchylenia osobnicze), budz±c siê tylko w porach karmienia. Wyodrêbnienie tego okresu z niemowlêctwa jest konieczne ze wzglêdu na trwaj±cy w tym czasie okres adaptacji m³odego organizmu do ¿ycia w nowym ¶rodowisku. Nauk± zajmuj±c± siê problemami zdrowotnymi tego okresu jest neonatologia. Noworodek jest bezsilny i bezbronny wobec otoczenia. Po ok. 2 tygodniach ¿ycia rozpoznaje g³osy bliskich. Innymi ciekawymi cechami s± p³acz bez wydzielania ³ez, szaroniebieskie têczówki, a tak¿e bardzo intensywny wzrost. Dziecko rodzi siê z krzykiem, po którym powietrze po raz pierwszy wchodzi do p³uc i wype³nia sklejone pêcherzyki p³ucne. P³uca rozprê¿aj± siê, w naczyniach p³ucnych zaczyna kr±¿yæ krew. Od tego momentu zapotrzebowanie organizmu w tlen odbywa siê poprzez drogi oddechowe, oko³o 75% noworodków zaczyna oddychaæ w pierwszej minucie ¿ycia. Okres noworodkowy charakteryzuje pewien zastój rozwoju przy jednoczesnym intensywnym przystosowaniu siê wielu funkcji organizmu do czynników otaczaj±cego ¶rodowiska zewnêtrznego. Noworodek przejawia ogóln± aktywno¶æ ruchow±. Ruchy s± chaotyczne nieskoordynowane i wystêpuj± spontanicznie na bod¼ce zewnêtrzne. 2.Okres niemowlêcy Niemowlê to dziecko od urodzenia do koñca pierwszego roku ¿ycia. W czasie tego okresu nastêpuje zdumiewaj±cy wzrost i rozwój. Niemowlê ma charakterystyczny wygl±d. Posiada ono stosunkowo du¿± g³owê, krótk± szyjê, du¿y tu³ów. Dziecko w tym okresie posiada obfit± tkankê t³uszczow± nadaj±c± mu okr±g³e zarysy. Niemowlê jest bardzo wra¿liwe na wp³ywy zewnêtrzne. Musi byæ prawid³owo ¿ywione dla w³a¶ciwego rozwoju. Pierwszy okres ¿ycia jest czasem, w którym szczególne czêsto zagra¿aj± dziecku choroby wynikaj±ce z niedoboru, na przyk³ad krzywica (z niedoboru witaminy D) oraz niedokrwisto¶æ (brak ¿elaza). Dlatego prawid³owe ¿ywienie jest bardzo wa¿ne. Najw³a¶ciwszym pokarmem dla niemowlêcia jest pokarm matki. Jest sterylny, bezpo¶rednio z miejsca produkcji przekazywany do spo¿ycia. Zawiera on sk³adniki, które odgrywaj± istotn± rolê w procesach odporno¶ci przeciw zaka¼nej. Karmienie piersi± stwarza tak¿e okazjê do bezpo¶redniego, intymnego kontaktu dziecka z matk±. Rozwój w okresie niemowlêcym jest szczególnie intensywny. Mówimy o rozwoju psychoruchowym, poniewa¿ w tym okresie nie mo¿na odró¿niæ tych dwóch komponentów rozwoju. Noworodek to cz³owiek kompletnie zale¿ny od otoczenia - bezradny, ma³o ruchliwy, niezdolny do samodzielnego poruszania. Nie nawi±zuje kontaktu z otoczeniem. Nie rozumie ludzkiej mowy i nie mówi. W pierwszym roku ¿ycia dziecko przede wszystkim osi±ga spionizowan± postawê cia³a. Niemowlê osi±gaj±c pionizacjê uczy siê manipulowaæ rêk±. Nie jest to wcale takie proste. D³oñ ludzka skoordynowana ze wzrokiem stanowi niedo¶cignionej doskona³o¶ci narzêdzie pracy. Pionizacja cia³a pozwala na opanowanie lokomocji. Co prawda w pierwszym okresie niemowlêta poruszaj± siê "na czworakach", raczkuj±c, ale jest to przej¶ciowa faza rozwoju. Pod koniec roku zazwyczaj dziecko ju¿ staje i chodzi. Nie jest to jeszcze chód zbyt pewny, ale pierwszy krok na drodze rozwoju motorycznego w tym zakresie W ci±gu pierwszych 3, 4 miesiêcy ¿ycia bardzo szybko dojrzewa system wzrokowy niemowlêcia. Zwiêksza siê ostro¶æ wzroku. Dziecko uczy siê poznawaæ otoczenie - wykszta³ca w sobie zdolno¶æ emocjonalnego reagowania na osoby bliskie, przede wszystkim na matkê, zdolno¶æ poznawania otoczenia przez branie do r±k i smakowanie ró¿nych przedmiotów oraz, co istotne, zdolno¶æ przywi±zywania siê do matki jest bardzo wa¿n± cech±. W tym w³a¶nie okresie kszta³tuj± siê zasadnicze elementy rozwoju uczuciowego. W ci±gu pierwszego roku ¿ycia dziecko opanowuje mowê. Rozumie, co do niego siê mówi po intonacji g³osu, po wyrazie twarzy rozmówcy, uczy siê poznawaæ zabarwienie uczuciowe ludzkiej mowy. Pod koniec roku zazwyczaj samo mówi i choæ rozwój mowy trwaæ bêdzie jeszcze d³ugo, to jest to istotny postêp. Równie wa¿n± cech± okresu niemowlêcego jest umiejêtno¶æ opanowania zwieraczy - dziecko uczy siê sygnalizowaæ potrzeby fizjologiczne. Zaczyna rozumieæ krótkie polecenia. Pojawiaj± siê tak¿e zêby mleczne. Rozwój niemowlêcia odbywa siê dziêki w³a¶ciwym warunkom higieniczno - zdrowotnym, ale tak¿e dziêki wp³ywom ¶rodowiska. Trzeba pamiêtaæ, ¿e bod¼cem do rozwoju dziecka, do pokonywania wielkich i ró¿norodnych trudno¶ci jest przyk³ad cz³owieka doros³ego. Dziecko wychowywane bez doros³ych nie nauczy siê chodziæ, mówiæ ani rozumieæ ludzkiej mowy. Dlatego ten okres jest bardzo wa¿ny i wymaga wiele troski i starañ ze strony rodziców. 3. Okres poniemowlêcy Wiek poniemowlêcy przypada na drugi i trzeci rok ¿ycia. Tempo rozwoju somatycznego jest teraz znacznie wolniejsze. Zmniejsza siê zapotrzebowanie na pokarmy, znika podskórna tkanka t³uszczowa. Dziecko staje siê znacznie szczuplejsze, ale za to sprawniejsze. Stopa ulega wysklepieniu, zaczyna siê lordoza lêd¼wiowa, s³abe s± miê¶nie. Doskonali swoj± motorykê i mowê, dziêki czemu staje siê bardziej niezale¿ne, samodzielne i zaczyna poznawaæ otoczenie. Charakterystyczn± cech± dziecka w tym okresie jest "g³ód ruchu i wra¿eñ", czyli ogromne zapotrzebowanie na ruch. Dzieci ¼le znosz± monotonne zajêcia - z trudem skupiaj± siê nad jedn± czynno¶ci± d³u¿ej. Wielka ruchliwo¶æ prowadzi do zmêczenia, dlatego te¿ nale¿y dbaæ, aby dziecko du¿o spa³o. W tym czasie nastêpuje doskonalenie chodzenia. Wzrasta sprawno¶æ manipulacyjna. Nastêpuje równie¿ zaostrzenie spostrzegawczo¶ci. Dziecko manipuluj±c przedmiotem zwraca uwagê na te jego cechy, które maj± znaczenie podczas wykonywania okre¶lonej czynno¶ci. Poznaje coraz wiêcej skutecznych sposobów dzia³ania. Zapamiêtuje je, a potem odtwarza w podobnych sytuacjach. Cechami charakterystycznymi tego okresu s± egocentryzm, negatywizm, upór, zmienno¶æ stanów emocjonalnych. W okresie poniemowlêcym dzieci choruj± zazwyczaj na choroby zaka¼ne. Obecnie szczepienia wyeliminowa³y wiêkszo¶æ tych chorób. Zwiêkszaj± siê tak¿e ilo¶ci urazów, bo dziecko ruchliwe, pozbawione do¶wiadczenia, wykazuje brak rozwagi. Dotyka p³omienia ¶wiecy, albo skacze ze znacznej wysoko¶ci, poniewa¿ nie umie jej oceniæ. W trzecim roku ¿ycia dziecko zaczyna wypowiadaæ my¶li w postaci ca³ych zdañ. W tym okresie dziecko powinno ju¿ opanowaæ ¶wiadome oddawanie moczu i ka³u, czyli sygnalizowaæ potrzeby fizjologiczne. Uzêbienie mleczne ustala siê w pe³nym zakresie (20 zêbów). W zwi±zku z tym zmienia siê sposób ¿ywienia dziecka, które coraz bardziej przechodzi z pokarmów papkowatych i pó³sta³ych na sta³e. Wtedy wzrasta sprawno¶æ r±k dziecka i precyzja ruchu oraz zaczyna siê ono usamodzielniaæ. Jednak ono nie posiada umiejêtno¶ci wspólnej zabawy z rówie¶nikami. 4. Dzieciñstwo Pocz±tek okresu dzieciñstwa ustala siê z chwil±, gdy dziecko na tyle wydoro¶la³o, ¿e porusza siê swobodnie (chodzi, biega), do¶æ ³atwo porozumiewa siê z otoczeniem za pomoc± mowy, ¶wiadomie oddaje mocz i stolec oraz ma wszystkie zêby mleczne. Ze wzglêdów praktycznych wyró¿nia siê w nim podokresy przedszkolny i szkolny. Wiek przedszkolny - trwa od trzeciego do siódmego roku ¿ycia. Jego cech± jest dalsza, stopniowa zmiana sylwetki dziecka - g³owa powiêksza siê nieznacznie, wzrasta wyra¼nie tu³ów i koñczyny. Pod koniec szóstego roku ¿ycia sylwetka dziecka nabiera pewnych cech typowych dla danej p³ci: u ch³opców ulega rozrostowi pas barkowy, u dziewcz±t pas biodrowy. Ko¶ci i miê¶nie rosn± szybko. Si³a miê¶niowa i sprawno¶æ motoryczna ulegaj± wzrostowi. W dalszym ci±gu jednak s³absze s± wi±zad³a, co bywa przyczyn± wystêpowania urazów i wad postawy (zw³aszcza skrzywieñ krêgos³upa). Narz±dy wewnêtrzne takie jak serce, p³uca, uk³ad pokarmowy ulegaj± rozwojowi i usprawnieniu. Ich czynno¶ci bardziej zbli¿aj± siê do funkcji organizmu dojrza³ego. Têtno i ci¶nienie krwi normalizuje siê, zmienia siê tak¿e liczba oddechów. Uk³ad limfatyczny w wieku 3 - 7 lat ulega znacznemu przerostowi, co mo¿na t³umaczyæ samoobron± organizmu przed czêstymi w tym wieku zaka¿eniami. Powiêkszenie siê migda³ków i wêz³ów ch³onnych to objawy wzmo¿onej pracy uk³adu limfatycznego. W nastêpnym okresie rozwojowym ulega on regresji. Pod koniec wieku przedszkolnego rozpoczyna siê zmiana uzêbienia mlecznego na sta³e. Prawid³owo rozwijaj±ce siê dziecko we wczesnym wieku przedszkolnym powinno posiadaæ zdolno¶æ koordynacji ruchów. Dotyczy to zarówno koordynacji ruchów g³owy, tu³owia i koñczyn. W miarê dorastania dziecko stopniowo udoskonala i usprawnia siê ruchowo. Dynamikê rozwoju psychicznego dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuj± przede wszystkim przemiany w sferze spo³ecznej, emocjonalnej i dynamice procesów poznawczych. Aktywno¶æ intelektualna oraz dociekliwo¶æ zwiêkszaj± siê w po³owie wieku przedszkolnego. Nastêpuje tak¿e rozkwit wyobra¼ni i zdolno¶ci fantazjowania, wyd³u¿a siê mo¿liwo¶æ skupiania uwagi w czasie zajêæ dydaktyczno - rozwojowych w przedszkolu oraz pojawia siê twórczo¶æ plastyczna (¼ród³o wra¿eñ i prze¿yæ estetycznych). ¯ycie emocjonalne charakteryzuje siê ¿yw± dynamik±, impulsywno¶ci± i chwiejno¶ci± równowagi. W ostatniej fazie okresu przedszkolnego zwiêkszaj± siê przejawy woli i mo¿liwo¶ci opanowania reakcji impulsywnych, umiejêtno¶ci zorganizowanej zabawy z rówie¶nikami, przestrzeganie norm moralno - spo³ecznych, a tak¿e umiejêtno¶æ podporz±dkowania siê wymaganiom ¿ycia zbiorowego. Typowymi zachowaniami dziecka w wieku przedszkolnym w poszczególnych etapach rozwoju psychicznego s±: roku ¿ycia, dlatego te¿ ró¿nice rozwojowe u dzieci koñcowych roczników tego okresu s± bardzo znaczne. Dotyczy to zarówno rozwoju somatycznego, jak i psychicznego oraz spo³ecznego. Wa¿n± cech± somatyczn± okresu szkolnego jest rozwój uzêbienia sta³ego. Znamienn± cech± jest znikanie tkanki limfatycznej (u dziecka w wieku przedszkolnym by³a znacznie rozwiniêta). Wyra¼nie zaznacza siê szereg ró¿nic w rozwoju somatycznym, zale¿nych od p³ci. Dotyczy to zarówno tempa, jak i rytmu rozwoju fizjologicznego. W wieku szkolnym zauwa¿alny jest intensywny rozwój psychoruchowy, znaczna koordynacja ruchów, zrêczno¶æ, a nawet precyzja. Ruchy s± harmonijne i p³ynne. Systematyczne trenowanie miê¶ni i stawów Dla prawid³owego rozwoju uk³adu miê¶niowego jest konieczne. Trzeba jednak zwracaæ uwagê, aby praca miê¶ni by³a rozk³adana równomiernie na poszczególne grupy miê¶niowe. Miar± dojrza³o¶ci psychofizycznej sze¶ciolatka - siedmiolatka jest osi±gniêcie tak zwanej "dojrza³o¶ci szkolnej". Dziecko szybko rozszerza wiadomo¶ci o otaczaj±cym je ¶wiecie (zadaje du¿o pytañ), systematyzuje je i nawi±zuje do konkretnych sytuacji ¿yciowych. Wtedy dziecko idzie do szko³y, uczy siê pisaæ i czytaæ. G³ówny wp³yw na przeobra¿enia w osobowo¶ci dziecka w wieku szkolnym (zw³aszcza w sferze intelektualnej) ma zmiana dominuj±cej w okresie przedszkolnym formy dzia³alno¶ci - zabawy w naukê szkoln±. Okres ten charakteryzuje: rozwój uczuæ wy¿szych, intelektualizacja emocji, przeobra¿enia w rozwoju mowy (zwiêkszaj± jej funkcjê symboliczn± i zwi±zek z my¶leniem, które stopniowo przechodzi od konkretno - wyobra¿eniowego do s³owno - logicznego). Doskonali siê spostrzegawczo¶æ oraz zdolno¶æ do wyodrêbniania poszczególnych cech spostrzeganych przedmiotów i ich uogólniania. Samodzielna lektura zaczyna du¿± rolê odgrywaæ. Pod jej wp³ywem wzbogacaj± siê rodzaje aktywno¶ci zabawowej. Typowymi zachowaniami dziecka w wieku szkolnym s±: aktywno¶æ spo³eczna, umiejêtno¶æ wspó³¿ycia w zespole oraz panowania nad w³asnym zachowaniem, powstrzymywanie siê od dzia³ania pod wp³ywem emocji, tendencje do chwalenia siê, du¿e poczucie sprawiedliwo¶ci, ¶wiadomo¶ci moralnej i skali stosowanych ocen, zwiêksza siê aktywno¶æ i samodzielno¶æ my¶lenia, pojawia siê porównanie, abstrahowanie, uogólnienie. W tym czasie odczuwana jest potrzeba obcowania z rodzicami, ale ich autorytet stopniowo siê zmniejsza. Zaczynaj± dominowaæ wzory rówie¶ników. Tre¶æ zabaw dzieci intelektualizuje siê. Wystêpuj± ró¿nice zainteresowañ w zale¿no¶ci od p³ci, czyli u ch³opców zami³owanie do prac technicznych i majsterkowania, dziewczynek u dziewczynek do szyde³kowania, szycia, roboty na drutach. 5. Dojrzewanie Dojrzewanie to okres miêdzy dzieciñstwem a doros³o¶ci±. Jest powodowane hormonami p³ciowymi wytwarzanymi przez organizm dziecka, dziêki którym osi±ga cechy charakterystyczne dla danej p³ci. Dzieli siê na trzy fazy: o przygotowawcza faza przedpokwitaniowa (prepubertalna) - trwa oko³o 2 lata, pocz±tek pokwitania ma przebieg utajony i rozpoczyna siê miêdzy 6./7. a 8. rokiem ¿ycia, stopniowo nasilaj±c siê. o faza dojrzewania w³a¶ciwego (pubertalna) - trwa oko³o 5 lat, pomiêdzy 11. a 16. rokiem ¿ycia, o popokwitaniowa faza dorastania (postpubertalna) - w wiêkszo¶ci przypadków ma miejsce miêdzy 18. a 25. rokiem ¿ycia. Pierwsz± cech± charakterystyczn± tego etapu rozwoju jest jego indywidualny przebieg, zarówno w sensie czasu wystêpowania jak i nasilenia ró¿nych objawów. Wiek metrykalny przestaje mieæ tu znaczenie. W okresie dojrzewania trudno jest oceniæ okre¶liæ wiek napotkanego nastolatka. Dziewczynka piêtnastoletnia mo¿e byæ kobiet± dojrza³± somatycznie (czyli ju¿ nie ro¶nie i od dawna miesi±czkuje), ale mo¿e byæ tak¿e jeszcze dzieckiem, które dopiero zaczyna dojrzewaæ. W okresie tym waga cia³a powiêksza siê wolniej. Proporcje cia³a ulegaj± zmianie - g³owa wyd³u¿a siê, g³ównie dziêki wzrostowi szczêki górnej i ¿uchwy. Tak¿e rosn± ³uki brwiowe, ma³¿owiny uszne, nos wyd³u¿a siê, zmienia siê rysunek ust, ga³ki oczne s± g³êbiej osadzone. Dzieciêco¶æ rysów mija, w zwi±zku ze zmian± twarzy. Pocz±tkowo twarz brzydnie, jednak po okresie dojrzewania osi±gn±æ ju¿ doros³y wyraz. W tym czasie nastêpuje zakoñczenie wzrastania uzêbienia sta³ego. 6. Doros³o¶æ Doros³o¶æ to przedostatni etap rozwoju cz³owieka. Okres doros³o¶ci w ¿yciu mê¿czyzn i kobiet wi±za³ siê zawsze z konieczno¶ci± stawiania czo³a nowym wyzwaniom, reagowania dziêki posiadanej wiedzy w sposób w³a¶ciwy na nieoczekiwane wydarzenia oraz doskonalenia nabytych wcze¶niej umiejêtno¶ci potrzebnych do przystosowania siê do ¶rodowiska, do jego przekszta³cania, do wychowania potomstwa, do zdobywania i utrzymywania w³adzy, obrony w³asnej spo³eczno¶ci, a tak¿e przekazywania wierzeñ, kultury, zdobyczy technologicznych potrzebnych dla zapewnia wolno¶ci sobie i swoim oraz podporz±dkowania tych, którzy z racji przynale¿no¶ci do tego samego gatunku s± do nas podobni. Takie stwierdzenie, zapo¿yczone z antropologii, historii obyczajów oraz etnografii pozwala nam dodaæ, i¿ okres dojrza³o¶ci w ¿yciu cz³owieka, charakteryzuj±cy siê osi±gniêciem szczytu mo¿liwo¶ci fizycznych, psychologicznych, reprodukcyjnych, a tak¿e potwierdzenia siê w roli spo³ecznej i uznania przez innych pewnej pozycji czy supremacji na ¶cie¿ce kariery rodzinnej, pracowniczej czy obywatelskiej daje siê okre¶liæ i opisaæ równie¿ w kategoriach pedagogicznych. W okresie doros³o¶ci wyró¿nia siê okres m³odzieñczy, okres dojrza³o¶ci oraz wiek ¶redni. Okres m³odzieñczy (wczesnej doros³o¶ci) to okres stabilizacji i osi±gniêcia harmonii. Doj¶cie do pe³nej dojrza³o¶ci p³ciowej nie jest jednak zakoñczeniem rozwoju fizycznego i psychicznego. W dalszym ci±gu u dziewcz±t i ch³opców wyra¼nie zwiêksza siê waga cia³a, natomiast w nieznacznym stopniu wzrost. Praca narz±dów cia³a jest ju¿ w pe³ni dojrza³a. Jedynie mózg ulega nadal zmianom, stad dalszy rozwój i bogacenie siê ¿ycia psychicznego. Okres wczesnej doros³o¶ci to przede wszystkim usamodzielnienie. Wi±¿e siê z tym nag³y wybór partnera i konieczno¶æ przystosowania siê do ¿ycia w nowych warunkach, a czêsto tak¿e przyjêcie na siebie roli rodzica. Jest to okres pracy zawodowej i podwy¿szania kwalifikacji. W tym czasie wybiera siê równie¿ styl ¿ycia. Okres dojrza³o¶ci trwa od 20 - 25 lat do 40 lat. Charakteryzuje siê w pe³ni rozwiniêtymi narz±dami wewnêtrznymi oraz dojrza³o¶ci± psychiczn±. W tym czasie zazwyczaj cz³owiek osi±ga zamierzone standardy ¿ycia i stabilizacjê materialna. Staje siê osob± do¶wiadczon± w ¿yciu zawodowym. Zdobywa on tak¿e umiejêtno¶æ podejmowania trafnych decyzji. Wykazuje du¿± aktywno¶æ zawodow± oraz pe³ni okre¶lone funkcje spo³eczne. Cz³owiek powinien byæ wtedy odpowiedzialny za swoje czyny i za swoj± rodzinê. Gdy dzieci opuszcz± rodzinny dom, ¿ycie doros³ego cz³owieka ulega ogromnej zmianie. Znika wtedy wiele obowi±zków, co czasami mo¿e doprowadziæ do stanu przygnêbienia. Za to zyskuje siê wtedy wiele czasu. Pod koniec okresu dojrza³o¶ci ma miejsce tzw. przekwitanie, czyli proces odwrotny do pokwitania. Wiek ¶redni charakteryzuje siê zmianami fizjologicznymi, które wi±¿± siê z procesem starzenia. Rozpoczyna siê proces utraty zêbów, pojawiaj± siê zmarszczki, siwe w³osy, zmniejsza siê aktywno¶æ fizyczna. 7. Staro¶æ Okres staro¶ci to proces starzenia siê, który postêpuje stopniowo, powoduj±c z wiekiem zmiany w funkcjonowaniu i strukturze organizmu, które powoli powoduj± ograniczenia i upo¶ledzenia organizmu. Zmiany starcze s± wynikiem zmniejszania siê masy tkanek na skutek szybciej postêpuj±cych procesów niszczenia ( katabolicznych) ni¿ odnowy i regeneracji ( anabolizmu). Przebieg starzenia siê jest zale¿ny m.in. od: trybu ¿ycia, jaki dana osoba prowadzi³a w m³odo¶ci, wieku dojrza³ym, na³ogów, troski o zdrowie, aktywno¶ci ruchowej, racjonalnego od¿ywiania, pracy i umiarkowanej liczby stresów. Szybko¶æ procesu starzenia siê ludzi jest zwi±zana z wyposa¿eniem genetycznym, w tym m.in. z w³a¶ciwo¶ciami p³ci, rasy. W tym okresie nasila siê wra¿liwo¶æ organizmu na czynniki ¶rodowiskowe, a zw³aszcza chorobowe. Czas, w jakim maj± miejsce zmiany inwolucyjne dzielony jest na podokresy: o przedstarczy - trwaj±cy od ok. 50 do ok. 60 roku ¿ycia; w tym okresie pojawia siê zwiêkszona troska o zdrowie i przysz³o¶æ, o wczesnej staro¶ci - mie¶ci siê miêdzy 65 a 74 rokiem ¿ycia; w tym czasie ustaje aktywno¶æ zawodowa, spo³eczna, nasilaj± siê patologie wielonarz±dowe, spada sprawno¶æ i aktywno¶æ ruchowa, o pó¼nej staro¶ci - mieszcz±cy siê w granicach 75- 84 roku ¿ycia; w tym czasie czêsto konieczna jest opieka i pielêgnowanie przez osoby drugie, rehabilitacja, socjoterapia geriatryczna, o sêdziwo¶ci - po 85 roku ¿ycia; ludzie w tym wieku wymagaj± ju¿ intensywnej opieki geriatrycznej. W procesie starzenia siê wa¿na rolê odgrywa tez p³eæ osobnika. U kobiet przekwitanie, zwane okresem klimakteryjnym, jest wcze¶niejsze ni¿ u mê¿czyzn. Trwa ono ok. 7 lat i koñczy siê ustaniem miesi±czki ok. 50 roku ¿ycia i nazywamy to menopauz±. G³ówn± przyczyn± klimakterium jest starzenie siê jajników. Trzeba jeszcze dodaæ, ¿e na czas wyst±pienia menopauzy wp³ywaj±: czynniki genetyczne, rasa, czynniki ¶rodowiska, klimat, tryb ¿ycia, alkoholizm, nikotynizm itd. W tym okresie funkcje gruczo³ów p³ciowych wywo³uj± pewne przejawy "maskulinizacji" wygl±du, czyli wyst±pienie u kobiety cech somatycznych mêskich - zmiana sylwetki cia³a, nieprawid³owe ow³osienie, obni¿enie skali g³osu. Pierwsze oznaki starzenia siê zauwa¿alne s± w narz±dzie ruchu. Maleje si³a i precyzja ruchów. Cieñsze staj± siê w³ókna kolagenowe, zmniejsza siê grubo¶æ i elastyczno¶æ skóry. W jej obrêbie pojawiaj± siê brodawki, naczyniaki, przebarwienia lub bielactwo. Na twarzy powstaj± zmarszczki, na udach i brzuchu tworz± siê fa³dy. Piersi kobiet staja siê opadaj±ce, zmniejsza siê równie¿ liczba gruczo³ów potowych. Ma równie¿ miejsce powiêkszenie siê masy cia³a w efekcie wzrostu ot³uszczenia, jest to np. zwiêkszenie siê obwodu pasa, który jest najbardziej widoczny u mê¿czyzn. Tkanka t³uszczowa przemieszcza siê w dolne okolice twarzy, tu³owia, koñczyn dolnych. U kobiet niekiedy t³uszcz gromadzi siê na karku poni¿ej szyi, tworz±c ma³y garb. Zaczynaj± siê zmiany w obrêbie uk³adu kr±¿enia - w sercu naczyniach krwiono¶nych. Zmiany s± g³ównie z powodu odk³adania siê cholesterolu w ¶cianach naczyñ. Staro¶æ jest okresem bezzêbnym. Widoczne s± zmiany chodu, postawy, rysów twarzy. Wyd³u¿a siê nos i ma³¿owina uszna. Wystêpuje spadek sprawno¶ci fizycznej, bardziej u mê¿czyzn ni¿ u kobiet. Zmniejsza siê odporno¶æ na choroby oraz liczba komórek nerwowych, co zmniejsza mo¿liwo¶ci uk³adu nerwowego (mo¿liwy zanik pamiêci, zmniejszanie siê koordynacji ruchowej). Cz³owiek stary mniej ¶pi, wentylacja p³uc zmniejsza siê o 60%. W razie wytr±cenia organizmu cz³owieka starego ze stanu równowagi powrót do stanu wyj¶ciowego trwa d³u¿ej, mniejsza jest te¿ si³a reakcji stresowych. Opisane zmiany prowadz± w naturalnej postaci do ¶mierci. Jak wiemy cz³owiek mo¿e ¿yæ ponad 100 lat, jednak najczê¶ciej ginie obecnie nie ze staro¶ci, lecz na skutek chorób czy wypadków, a znacznie skraca jego ¿ycie nieracjonalny tryb ¿ycia i nadmiar stresów ¿ycia codziennego. |
Wykonane przez: Agata Wa¶ i Estera Niczyporóg |